Bring your own device BYOD

BYOD

Princip for at medbringe eget IT-udstyr i skolen (Bring Your Own Device)

Undervisningen på Smidstrup-Skærup Skole inddrager IT i de læringssituationer, hvor det bidrager til øget læring, motivation og større variation.

• Målet er at elever fra 3.-9. årgang i alle undervisningssammenhænge kan anvende IT.
  • Målet er også at øge elevernes parathed til at modtage undervisning, dvs. der bruges ikke undervisningstid på at finde IT-udstyr.
  • Målet er desuden, at eleverne gennem kendskab til eget udstyr frigør energi til øget læring.

Skolens ansvar

Skolen sikrer adgang til trådløst netværk og printning. Skolen har skabe med mulighed for aflåsning til alle elever på 3.-9. årgang. Eleven skal selv medbringe hængelås. Skolen har ansvar for, at eleverne støttes i at anvende IT – både teknisk og indholdsmæssigt. Skolen har en liste på skolens hjemmeside med skolens anbefalinger til IT-udstyr pt.

Forældrenes ansvar

Det er forældrenes ansvar, at elever fra 3.-9. årgang dagligt medbringer egen PC eller chromebook. Det er nødvendigt at det er muligt at tilslutte USB-A på elevens IT-udstyr. Forældrene aftaler med deres barn, hvordan der passes på IT-udstyr i skoletiden. Skolen fraråder, at eleverne medbringer dyrt udstyr. Elever møder op med opladt IT-udstyr, der forholdsvist hurtigt kan koble sig på trådløst netværk. Kommunens forsikringer dækker ikke elevernes udstyr. Det vil således være familieforsikringerne, der træder i kraft, hvis der sker noget. Hvis man som forælder ikke har mulighed for at stille IT-udstyr til rådighed, skal man henvende sig til skolens kontor for nærmere aftale. Elever som ikke kan medbringe eget udstyr, kan låne udstyr i skoletiden. Efter aftale med en lærer/pædagog, kan eleven låne udstyr med hjem til at løse konkrete opgaver. Smidstrup-Skærup Skole følger Uddannelse & Lærings (Vejle Kommunes) digitaliseringsstrategi.