.
Adfærd – Kontakt – Trivsel
Formålet med AKT- arbejdet er at fremme udviklingen hos elever med behov for særlig opmærksomhed i overensstemmelse med de krav, der er angivet i folkeskoleloven. Desuden er det AKT – funktionens formål at medvirke til at elevens tilknytning til klassen fastholdes, såfremt det vurderes hensigtsmæssigt på længere sigt. Indsatsen tager ikke udgangspunkt i specifikke faglige vanskeligheder, men primært på adfærd - kontakt- og trivselsområdet. Derudover er formålet med AKT arbejdet på skolen, at fremme inklusion af børn og unge.
Delmål:
AKT- arbejdet skal om muligt afdække det samspil, der er mellem en elev med særlige behov, de øvrige elever og lærerne. AKT – funktionen kan således gennem rådgivning og vejledning forsøge at medvirke til at problemet løses. Det er vigtigt at dette arbejde foregår i tæt samarbejde mellem AKT-lærerne, klasselærer/team – forældrene – fritidsdelen og med alle barnets scener in mente. Opgaven er i fællesskab ” at se nye muligheder” for derigennem at øge barnets trivsel og muligheder for at lære.
Handling:
- AKT- pædagogen kan tilbyde:
- samtale med læreren/teamet, eleven, forældrene, en gruppe elever
- observation i klassen på baggrund af forudgående aftale om fokus
- være med til at udforme handleplaner på fokuselever
- hjælpe med indhentning af ekstern ekspertise fra aktnetvær-ket(familierådgivningen, PPR, sundhedsplejersken osv. )
- supervision/sparing
- materialebank ang. sociale øvelser, elevsamtaleark ol.
- være ressourcepersoner for enkeltelever
- arbejde med mindre grupper af elever